streda 22. februára 2012

Lyžovanie z Arabba cez ľadovec Marmolada do Val di Fassa

/ 5. deň dovolenky /

Je to rovnako gýčové ako včera, modrá obloha menčestrové zjazdovky, nádherný deň. Dnes ideme lyžovať v základnej zostave ( 4 lyžiari bez snowboardistov ). Vymysleli sme si ľadovec Marmolada, preto vyrážame zavčas ráno z Canazei, aby sme stihli menčester a potom by sme radi pojazdili na ľadovci, kým budú zjazdovky na Marmolade v relatívne dobrom stave. Máme šťastie, aj dnes sme podobne ako včera už o 9,00 hodine hore na svahoch domáceho Belvedere Val di Fassa, odkiaľ sme včera odštartovali skitour Sella Ronda oranžová.

Menčester vo Val di Fassa

Všade okolo je takmer neporušený menčester. Ktosi pochválil „našich“ zjazdovkárov (myslí sa tým upravovačov zjazdoviek – ujov na ratrakoch), ale vyzerá to, že nie je rozdiel medzi chlapmi z Alta Badie, či Val Gardeny. Oni sa identifikujú skôr ako Dolomiťáci, než Fassáci, či Arabbáci. Zjazdovky majú podobný rukopis prípravy a údržby. Na viacerých miestach sme spomínali túto tému a nedá sa jej vyhnúť ani v tomto článku. Opäť potvrdzujem že Taliani sú majstri v kvalite údržby a príprave zjazdoviek. Menčester vo Val di Fassa je super, užívame si skvelú jazdu po panenskej zjazdovke a náš hlavný kameraman natáča každému albumové video aha totok je moje ...

Osobne som si myslela, že mám lepší štýl ale čo už. To ako som sa cítila v to ráno na lyžiach neviem dosť dobre popísať – bol to pocit slobody, radosti a nekonečnej vďačnosti za to, že tam môžem byť a môžem lyžovať.

Lyžovali sme vo Val di Fassa a užívali si tie krásne zjazdovky asi 2 hodiny, kým sa kopce nezaplnili a menčester nezmizol, až potom sme sa vydali na Marmoladu. To znamená zaradiť sa do 15 minut. radu na sedačku č.107 z jej vrcholovej stanice známy dlhý a mierny zjazd smer Arabba a opäť sa kocháme, slníme a radujeme až prichádzame k lanovke Porta Vescovo. Nastupujeme na kabínkovú lanovku smerujúcu cez medzistanicu Pescoi tá pokračuje ďalej vľavo popri veľkokapacitnej priamej linke na Porta Vescovo. Na medzistanici Pescoi vystúpime a vydáme sa dvoma menšími sedačkami smerujúcimi trochu do ľava cez dva kopce smerom do Malga Ciapella, odkiaľ sa vyvezieme troma lanovkami na ľadovec Marmolada, aby sme mohli zlyžovať najdlhšiu zjazdovku v okolí.

Lyžovanie v Arabba patrí k najkvalitnejším zo stredísk okolo Gruppo Sella

Na Pescoi spravíme uff, keď zazrieme ohromný rad na staručkú dvojsedačku, do ktorého sa treba zaradiť. Nie je to také zlé ako to na prvý pohľad vyzerá, tuším necelých 20 minút a už sa vezieme sedačkou číslo 10 do výšky 2.287 m z bočnej strany pod masív Porta vescovo. Malebné prostredie, ticho, slnečné pláne a jediná zjazdovečka – modrá do Monti Alti di Ornella (2.187m). Tu v sedle sa môžeme vrátiť jedinou sedačkou č.11 späť do Arabba, alebo druhou sedačkou č.12 cez Passo Padon (2.370 m) do údolia Fedaia.

Arabba - medzistanica Pescoi v pozadí Gruppo SellaJe to síce trochu dlhé, máme však čas relaxovať, opaľovať sa, pozorovať lyžiarov, hory ale v neposlednom rade vychutnávať majestátne ticho dvojsedačkou č.12, ktorá ešte k tomu aj dosť dlho nepremáva, ale už to nie je také vážne a do 10-tich minút sa vezieme hore. Parádny pohľad sa naskytne, keď sa objavíte na Passo Padon. Majestátnosť Marmolády zavrie každému ústa a vtlačí úsmev do očí. Ochutnávkou je nastávajúci zjazd.

Čaká nás dlhá zjazdovka až do Malga Ciapela. Nebudem už používať žiadne superlatívy, všetko je naokolo úžasné! Musíme však dávať pozor na smerovky aby sme na križovatkách zle neodbočili aj keď všetky cesty odtiaľto vedú do Malga Ciapela. Ako klesáme mení sa aj kvalita snehu a cítime, že dole je určite plus a lyže v kaši z firnu nekĺžu tak hladko. Napriek tomu táto jazda patrila k top zážitkom z tohoročnej dovolenky. Prichádzame do najnižšieho miesta, k lanovke na Marmoladu. Pred budovou stanice lanovky je dlhatánsky rad, ktorý musíme vystáť.

Svieti nám slniečko, tak zhadzujeme zo seba čo sa len dá a vyťahujeme opaľovacie krémy a slnečné okuliare. Čakanie v radoch majú Taliani tu, ale aj v každom väčšom uzle ( pri hlavných lanovkách) zorganizované a dobre vymyslené, majú tam narobené koridory do ktorých sa vojdu najviac 2 ľudia vedľa seba a tak tu nie je žiadne pchanie sa, predbiehanie ani strkanie. Všetci slušne čakajú v rade a pomaly ale nepretržite postupujú do lanovky. Ku podivu to ide dosť rýchlo, čakanie trvá necelú pol hodinu a na slniečku to ani nikomu nevadí, keď máte navoskované lyže.

Marmolada najvyššia hora v talianskych Dolomitoch

ľadovec Marmolada pohľad z Punta RoccaVeľkokapacitná lanovka, vyvezie 100 ľudí, nemusíte sa držať, lebo nemáte kam spadnúť, tak je tu husto. Aby sme sa dostali až na vrchol museli trasu rozdeliť na tri úseky, kde je potrebné 2 krát prestúpiť. Prvý úsek Malga Ciapela 1.450m – Antermoja 2.350m, druhý úsek Antermoja – Serauta 2.950 m, tretí úsek Serauta – Marmolada / Punta Rocca 3.265 m. Všetky tri úseky lanovej dráhy boli pred niekoľkými rokmi postpne vymenené a zmodernizované. Na každej medzistanici musíte prestúpiť do pripravenej prázdnej lanovky a plynule pokračujete až do vrcholovej stanice tesne pod vrcholom Marmolada 3.343 m. Zjazd z Marmolada do Malga Ciapela patrí do top lyžovanie v Taliansku.

Ešte sa vyšplhať hore po schodoch a sme na vyhliadkovej terase vrcholovej stanice najvyššej hory v Dolomitoch. Naskytol sa nám dych vyrážajúci výhľad na Dolomiti. Všetci fotia a natáčajú a snažia sa do seba všetko to nádherné nasať. Zážitok vydrží dlho, je výnimočný. Pár minút kochania a cítiť riedkosť vzduchu, vietor fúka a zima sa pomaly dostáva pod vetrovku, rukavice aj do lyžiarok, aj keď je obloha nádherne modrá bez jediného obláčika. Posledný pohľad kuk na ľadovec Marmolada a stačí, všetci sme sem prišli lyžovať, preto si pripíname lyže a v napätí sa vydávame na najdlhšiu trať v Južných Alpách 12 km zjazdovku strednej obtiažnosti, ktorá je vo vrchnej časti náročnejšia, v spodnej úplne mierna. Ľadovec Marmolada je bonbónik v rámci kategórie lyžovanie Taliansko.

Dýchanie aj pri miernej námahe sa zrýchľuje, tí čo sú prvý krát na ľadovci môžu byť prekvapení zo sprievodných prejavov z nadmorskej výšky nad 3000 m. Šetrným tempom začíname prvé oblúky a po 300 až 500 metroch podľa náročnosti a potreby robíme zastávky. Pri každej príležitosti vznikajú jedinečné fotky. Sme na ceste domov, ale ono to nie je také jednoduché ako to vyzerá. Spiatočka domov bude trvať ešte 2 hodiny, pochopiteľne voľným tempom a prestávkou na kávu v Capanna Bill, čo je reštaurácia pod lanovkou č.13 vedúcou späť do Arabby. Keď sme vystúpili zo sedačky č.13 prehupli sme sa cez Monti Alti di Ornella do Arabba na svahy Porta Vescovo.

V Arabbe sme si dali ešte jednu super červeno-čiernu zjazdovku, ťažká navyše neskoro po poludní poriadne zničená, uff ešte teraz ma bolia nohy. Dnešok bol náš najdlhší deň, lyže dávame dole až okolo trištvrte na päť a máme toho celkom dosť. Zopár jägermajstrov v apréeski bare v Canazei, ľahká večera a potom hlboký spánok. Ďalší skalp s názvom ľadovec Marmolada visí na pomyselnom lyžiarskom opasku. Jeho cena je vysoká, zážitok tiež. Zajtra máme na programe ďalšiu významnú lyžovačku Val Gardena - Alpe di Siusi, potulky týmto rozľahlým lyžiarskym strediskom.

• domov na blog: lyžovanie Val di Fassa

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...

Heslá článku:
Ľadovec Marmolada, lyžovanie Val di Fassa, Sella Ronda, navoskované lyže, lyžovanie v Taliansku, apréeski bar v Canazei, Val Gardena - Alpe di Siusi, lyžovanie Taliansko, Veľkokapacitná lanovka, Marmolada najvyššia hora v talianskych Dolomitoch, opaľovacie krémy a slnečné okuliare, Arabba, skimapa, menčester vo Val di Fassa, ski Taliani sú majstri v kvalite údržby a príprave zjazdoviek, Belvedere, Canazei, skitour, skipass, z Arabba cez ľadovec Marmolada do Val di Fassa, lyžovanie v Arabba patrí k najkvalitnejším zo stredisiek okolo Sella